De Brede Ontwikkeling
In de cirkel daaromheen staan de volgende begrippen centraal: actief zijn, initiatieven nemen, communiceren, samenspelen en samenwerken, de wereld verkennen, zich uiten en vormgeven, zelfsturing en reflectie, onderzoeken, redeneren en probleem oplossen, symbolen, tekens en betekenissen.
Specifieke Kennis en Vaardigheden
In de buitenste cirkel staan we stil bij specifieke kennis en vaardigheden zoals: je lekker en goed kunnen bewegen, begrijpen van woorden, begrippen en taal, kunnen schrijven, begrippen van hoeveelheden, maten en gewichten, optellen en aftrekken, kunnen deelnemen aan gesprekken, kunnen omgaan met gereedschappen en technieken, creatieve vaardigheden zoals toneelspelen, muziek en beeldende vorming, je kunnen oriënteren in de wereld en burgerschapsvorming.
Zelfstandig werken
Vanaf groep 1 leren de kinderen om te gaan met uitgestelde aandacht. Uiteindelijk streven we ernaar dat ze gedurende een langere tijd zelfstandig kunnen werken. Door het frequent inroosteren van zelfstandig werken komt er voor de groepsleerkracht tijd vrij om in de eigen groep individuele leerlingen of groepjes kinderen extra te begeleiden. Het schept ruimte voor zorg op maat, verlengde instructie en pre-teaching. In alle groepen is hiervoor een instructietafel aanwezig.